Doel van het project
Het project is een initiatief van de stad Dilsen-Stokkem die hiervoor de organisatie High-Five inschakelde. High-Five ontstond in 2019 vanuit een uit de hand gelopen afstudeeropdracht. We voerden een onderzoek naar het verplaatsingsgedrag van lagere schoolkinderen. Daaruit bleek dat er steeds meer kinderen dagelijks met de wagen gebracht worden, vertelt Authier Degryse, oprichter van High-Five. In sommige gebieden is dat zelfs 62%. Deze kinderen komen zelden tot nooit in aanraking met het verkeer. Een zichtbaar effect hiervan is de toenemende chaos bij het haal-en brengverkeer. Maar de echte omvang van de probleem zien we pas bij de langetermijneffecten. Namelijk een gemis aan beweging, verkeersinzicht en fietsbehendigheid. zegt Degryse.
De stad en de scholen vinden autonomie in het verkeer erg belangrijk omdat deze kinderen na de basisschool vaak zelfstandig het verkeer induiken. Het doel van dit project is dan ook om op een ludieke manier de kinderen aan te moedigen om te lopen en fietsen naar school.
Voor de realisatie van het project High-Five kon de stad Dilsen-Stokkem rekenen op de Vlaamse subsidie veilige schoolomgeving, goed voor een bedrag van 7.260 euro. Steden en gemeenten konden deze aanvragen voor snel uitvoerbare infrastructurele ingrepen, maar ook voor verkeersveiligheidsprojecten zoals High-Five.
Dilsen-Stokkem heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in veilige schoolomgevingen en een degelijke fietsinfrastructuur, zoals opgenomen in het Fietsplan. De stad werd eerder dit jaar dan ook niet voor niets door een vakjury uitgeroepen tot Fietsgemeente 2024. Het High-Five project sluit hier naadloos op aan door aandacht te hebben voor sensibilisering en het aantrekkelijk maken van fietsverplaatsingen, en dan op een voor kinderen heel aantrekkelijke manier.
Methode met superheld
Het aanmoedigen wil High-Five vooral op een ludieke manier gaan doen. Zo is er een superheld uit een parallel universum die hulp vraagt aan de kinderen om energie te scoren om zijn thuisplaneet te redden. Deze energie kunnen kinderen verzamelen door te tikken met een medaillon langs High-Five borden op weg naar school. Zon High-Five levert de leerlingen ook virtuele punten op die ze vervolgens weer kunnen inleveren voor prijzen zoals pretparktickets of extra speeltijd.
Resultaten
Het is een formule die ook aanslaat in andere gemeenten. Ondertussen maakten al 202 scholen verdeeld over 46 gemeenten de High-Five methode mee. Daarmee werden de voorbije jaren al 1.214.853 High-Fives gescoord. Het succes wordt niet alleen gemeten in aantal High-Fives maar ook met behulp van een een nulmeting. Deze wordt in elke klas van de school gedurende een week afgenomen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen wat dit project heeft opgeleverd.
Vrijwillig en anoniem
Alle leerlingen worden aangemoedigd om deel te nemen, maar een deelname is vrijwillig. We vragen met opzet geen namen van deelnemende kinderen, zo kennen we geen persoonsdata en kunnen kinderen op het platform elkaars echte namen niet zien. Daarmee vermijden we groepsdruk om deel te nemen. vertelt Degryse. Er worden enkel algemene inzichten op schoolniveau gedeeld met de gemeente. Bovendien vertelt de organisatie dat alle data op het eind van het schooljaar onmiddellijk worden verwijderd.
Five&Ride
Voor wie niet in de mogelijkheid is om te stappen of fietsen worden randparkeerplaatsen buiten de schoolomgeving georganiseerd. Daar kunnen kinderen uitstappen en alsnog de laatste paar honderd meter te voet afleggen langs een van de High-Five palen. Zo hoopt de stad de verkeersdrukte bij de school drastisch te verminderen, zodat het fijner wordt voor stappers en fietsers.